MS mopedů Mšeno 19.7.2014 

Co napsat o letošní ploché dráze ve Mšeně? Jako vždycky jsme si dobře zazávodili, mohli se spolehnout na dobrou organizaci i rychlé vyhlášení výsledků, cesta byla letos vynikající, počasí naprosto letní, i diváckou podporu jsme zde měli, a přesto to nebylo úplně ono. Ostudu jsme rozhodně neudělali a skončili jsme hodně vysoko, ale nějaká ta placka prostě chybí. Po jarní divočině s přihláškami jsme nakonec startovali takto: kategorie speciál - J. Bakula ml., T. Štěpánek st., T. Štěpánek ml., P. Štěpánek a ve standardech dostal na poslední chvíli možnost obhajoby loňského zlata P. Novák. Přestože chlapci Štěpánkové předváděli vynikající výkon, a hlavně v zatáčkách byli mnohdy lepší než ti nejrychlejší, přeci jenom na rovinách výkon jejich motorů úplně těm nejlepším nestačil. Vždyť již hodně speciálů má vyšší obsah než 50cm a k nim je tu ještě špička ze Břehu. Největší bodový příděl tak podle očekávání získal J. Bakula ml. Ne, že by byl lepší jezdec, ale po strastech s jeho strojem nakonec startoval na vypůjčeném od P. Nováka, a to na tom nejlepším, co se v jeho stáji nachází. Jako v minulých letech, tak i letos však pohořel na zdejším systému rozlosování, který řeší především startovní pozici na pásce (u takovýchto strojů je ale šumák, kde kdo stojí), a to, že jezdec nastoupí ke dvou jízdám se stejnými jezdci, je až vedlejší. Náš jezdec tak dvakrát vyfasoval loňského mistra světa, což se téměř automaticky rovnalo vždy ztrátě bodů. Nezbývá mu tedy nic jiného než doufat, že příště pojede se stejnými dřeváky, jako je on. V kategorii standart se letos děli věci. Po loňském "kontrolním" varování, kdy všem bylo jasné, že téměř všechny stroje jsou nějakým strojem upravené, a to i včetně těch domácích, letos pořadatelé připravili důslednější kontrolu. Pro zvýšení výkonu je téměř vždy nutné upravit výfukový kanál, a tak se sundávaly kolena a měřilo se. Kontroloři měli připravené měrky a k nahlédnutí neupravené válce, a dokonce celý neupravený stroj domácího závodníka. Však také později bylo vidět, že oproti minulým létům to nebyl žádný "trhač asfaltu". Jen jedna čtvrtina strojů prošla měřením, a to po většinou těch jezdců, kteří nepřijeli závodit, ale podle vlastních slov si vyzvednout tričko. Do některých kanálů kontroloři raději měrku nestrkali, aby jim v té díře snad nezůstala. Protože podobný scénář jsme tak trochu předpokládali, P. Novák měl všechny díry raději v pořádku, a s čistým svědomím se ke kontrole vydal klidně jako první a k údivu nás všech neprošel. Za tento výsledek může asi součet všech možných proti. To, že jako loňský vítěz bude více pod dohledem jsme věděli. Co ale chudák Pavel netušil, že jeho snaha o čistý spalovací prostor v kombinaci s měrkou vyrobenou s "jezedáckou" přesností bude mít tak špatné konce. Alespoň je vidět, že nechat všechno zas... jako náš řeitel není někdy vůbec špatný. Pozdě pak pro něj bylo, když mu po přezkoušení všech strojů řekli, že jeho výfukový kanál byl vlastně nejmenší. Jedinou jeho nepovolenou úpravou tak byl píst s jedním kroužkem, a to spíš nedopatřením, než schválně. Všechny motory totiž brousíme na jednokroužek a celkem jsme to ani nepovažovali za nějakou extra úpravu. Vždyť také při závodech bylo vidět, jak měl Pavel stroj špatně upravený a oproti neupraveným získal něco navíc jen svojí nízkou váhou. Nebo že by to bylo naopak? Tak dobře fungující neupravený? Konec debat a spekulací, vzniklou situaci nakonec pořadatelé - a za to je chválíme - vyřešili asi nejlépe jak mohli. Jelo se jako v minulých letech bez vznášení protestů. Pavel měl nakonec se svým "žebrákem" smůlu i v tom, že dvakrát narazil na pozdějšího finalistu, a tak se ani jemu nedostávalo bodů pro stupně vítězů. Jestli budeme mít možnost příští rok naše účinkování vylepšit nějakou tou medailí, je tak trochu ve hvězdách. Podle pořadatelů je příští ročník vzhledem k ukončení činnosti místního plochodrážního oddílu nejistý, a už letos se potýkali s mnoha problémy. Budem jim však držet palce, aby to dopadlo, protože do Mšena vždycky rádi pojedeme.